Matkavakuutus yli 3kk matkalle. Miten sen kanssa kävikään?

Postaus keskittyy vuoden 2019 aikaan, jolloin asuin Englannissa. Koronasta johtuen vakuutusten tilanne voi nyt olla erilainen.

Olen aloittanut kirjoittamaan tätä blogipostausta useamman kerran, koska siitä saattaisi olla hyötyä matkavakuutusasioita pohdiskelevalle. Kirjoittaminen on jäänyt kuitenkin jo useamman kerran, sillä joka kerta kun palaan miettimään asiaa alan näkemään punaista. Vuoden 2019 alussa lähtiessäni vaihtoon Englantiin painiskelin vakuutuksen hankkimisen kanssa ja koko prosessi oli yllättävän hankala ja vaikeaselkoinen. Lopulta päädyin ottamaan vakuutuksen OP:n kautta. Homma ei lopulta sitten mennyt aivan putkeen ja jouduin vaihtamaan vakuutusyhtiötä lopulta aivan loppumatkasta.

Tilanne päätyy umpikujaan

Matkavakuutusta ostaessani oli vaikea arvioida paluupäivää Suomeen ja laitoimme loppupäivää jo alustavasti reilummin myöhemmäksi. Asiakaspalvelusta kerrottiin, että mikäli tarvetta tulisi voisin olla yhteydessä ja voisimme katsoa vakuutuksen pidentämistä loppupäästä. Tämä kuulosti hyvältä vaihtoehdolta ja kun tiesin paluupäiväni tarkasti, olin yhteydessä OP:lle vakuutuksen pidentämisestä kahdella viikolla.

Heti ensimmäisessä yhteydenotossa minulle todettiin, että vakuutuksen pidentäminen ei noin vain onnistu ja pahoiteltiin sitä, että “olin jäänyt sellaiseen käsitykseen”. Pitäisi tehdä terveysselvitys OP:n omassa digipalvelussa ja tämän jälkeen voisi vakuutuksen jatkoa harkita. Tässä vaiheessa vielä harmittelen hieman, että asiasta ei ollut selkeästi kerrottu oston yhteydessä ja kysyin vaihtoehtoisia tapoja täyttää selvitys, koska minun ei ollut mahdollista ilman tunnuksia tuonne digipalveluun kirjautua. Tilanne ajautui umpikujaan, sillä ainut mahdollisuus tehdä terveysselvitys oli kirjautua tuonne digipalveluun, jonne kirjautuminen ei ollut mahdollista minulle. Digipalvelun tunnuksia ei ollut mahdollista kenenkään muun hakea valtakirjalla tai terveysselvitystä ei ollut mitenkään muuten mahdollista tehdä kuin tuolla järjestelmässä, johon minulla ei ollut pääsyä. Käytännössä ainoa vaihtoehto olisi lentää Suomeen henkilökohtaisesti hakemaan tunnukset digitaaliseen järjestelmään naamaa ja passia jollekin konttorilla näyttämällä.

Tilanne tuntui hieman absurdilta, sillä halusin ostaa tuotteen yritykseltä ja olin valmis tekemään tarvittavat selvitykset ja tuntui hassulta, että tämä onnistuisi vain paikan päällä. Asiakaspalvelija ymmärsi tilanteen ja sovimme, että hänen esihenkilönsä vielä selvittää muita mahdollisuuksia ja on minuun yhteydessä, sillä Suomeen lähteminen kesken työviikon ei ollut konkreettinen mahdollisuus.

Puhelimessa kamelin selkä katkeaa

Sain sovittuna aikana puhelun aiheeseen liittyen, mutta puhelu lähti heti alusta täysin väärille urille. OP:n edustaja kertoi, että he olivat tarkistaneet nauhoitetut puheluni ja minulle ei oltu luvattu jatkaa suoraan tuota vakuutusta ja oli harmillista, että ymmärsin, että voisin vain soitolla sitä jatkaa. Puhelu ei tästä edennyt mihinkään rakentavampaan suuntaan tai ratkaisuehdotukseen (muuhun kuin siihen, että lähtisin Suomeen).
Ymmärrän oikein hyvin, että yritys toimi sen yleisten käytäntöjen ja ohjeiden mukaan eikä niistä voitu poiketa. Pieleen mentiin kuitenkin silti useammassa kohdassa. Vakuutusta ostaessa olisi ollut hyvä kertoa, miten vakuutuksen jatkamisen prosessi menee. Näin olisin voinut varautua asiaan ennen lähtöä Suomesta tai ottaa tämän huomioon valintaa tehdessäni. Toiseksi olisin toivonut asiakaspalvelulta ratkaisuja tai apuja tilanteeseen sen sijaan, että yritys käytti kaiken energiansa osoittaakseen, että minä asiakkaana olin ollut tyhmä ja ymmärtänyt väärin ja he voivat lain edessä nauhoitetuilla puheluilla olleensa oikeassa. Itselle niinkään tärkeää ei ollut se kuka oli oikeassa vaan se, että saisin 2 viikon ajaksi matkavakuutuksen.
Ymmärrän myös sen, että suomalaisten toimivien pankkitunnusten puuttuminen teki tästä tilanteesta erityisen mutkikkaan. Ihmiset ja tavarat kuitenkin liikkuvat yli rajojen ja yritysten palvelujen tulisi muokkautua ajassa. Koronatilanne on jonkin verran nopeuttanut digiloikkaa, mutta paljon on vielä matkaa siihen, että asioiden hoito onnistuu myös etänä.

Vaihto lennosta World Nomads:ille

Työpäivien jälkeen selvittelin mahdollisuuksia hankkia matkavakuutus kätevästi verkossa. World Nomads vaikutti hyvältä vaihtoehdolta, sillä vakuutuksen pystyi ostamaan myös matkan ollessa kesken. Matkavakuutuksen hankkiminen muutamalla klikkauksella useiden tuntien selvittelyn ja puhelimessa roikkumisen jälkeen tuntui helpottavalta.

Kumpaakaan matkavakuutusta en joutunut käyttämään, joten en osaa sanoa, miten ne toimivat korvaustilanteessa. World Nomads ehkä kuitenkin on itselle lähimpänä sellaista matkavakuutusta, joka vastaisi tarpeisiin, mutta hinta nousee siinä taas helposti melko kalliiksi. Seuraavan kerran kun taas pidempään reissuun lähdetään tulee matkavakuutuksen valinta olemaan varmaan entistäkin hankalampaa, sillä veikkaan että koronan jälkeen on vakuutuksien ehtoihin lisätty kymmeniä uusia asioita mitä matkalla ei korvata.

Millaisia kokemuksia sinulle on matkavakuutuksista erityisesti yli 3kk kestävillä matkoilla? Suositteluja hyvästä vaihtoehdosta tai vinkkejä mitä yhtiötä vältellä?

16 thoughts on “Matkavakuutus yli 3kk matkalle. Miten sen kanssa kävikään?

  1. Hei!
    Olen itse törmännyt Op:n vakuutuksen kanssa pulmatilanteeseen. Matkustaessani Libanoniin tarkistin heiltä onko vakuutukseni voimassa, vaustaus oli kyllä mutta ei tietyillä alueilla. Saatuani listan rajoituksista oli selvää etten voi esim Beirutin kentältä mennä Beirutin keskustaan niin että vakuutus olisi ollut voimassa. Ei hätää, heiltä olisi kyllä saanut nuokin alueet vakuutukseen lisäpalveluna, hinta oli n. 500 € . Päädyin itsekin sitten ottamaan vakuutuksen World Nomadsilta, hinta oli alle 30€.

    1. Hyvä että tuli selville ennen matkaa. Tämäkin on tietysti aina asiakkaan itse selvitettävä ja oltava tarkkana. World Nomads vaikuttaa paljon joustavammalta ja kattavammalta. Varmaan kun on keskittynyt ja suunnattu pelkästään matkusteluun.

  2. Tästä tuli mieleen taannoin tapas, kun puhelimeni varastettiin. Läppäri minulla oli kuitenkin mukana, mutta silti laskujen maksaminen oli erittäin hankalaa. OP vain totesi itsepintaisesti, että valitset vain tekstarissa ilmoitettua lukua vastaavan luvun…Niinpä niin. Jos muistan oikein, niin taisin ratkaista jonkun muun maksavan laskut sillä hetkellä puolestani. Vakuutusten kanssa on usein tosiaan omat hankaluuteensa…

  3. Mulla on tällä hetkellä just OP:n 6 kk pituinen matkavakuutus (pidensin sitä itse jo ennen omaa Erasmus-vaihtoa tuon pituiseksi) ja oon ollut suht. tyytyväinen (toki hieman ärsytti yhdessä vaiheessa se, että sitä pidennystä pystyi hakemaan vaan puhelimessa ja jonojen takia mulla tuli puhelinlaskuun melkein 3 euron lisälasku, koska heidän asiakaspalvelunumeronsa on luonnollisesti maksullinen :D). En ole matkavuukutusta (onneksi) vielä tarvinnut mihinkään, monihan niistä ei korvaa mitään koronaan liittyviä ongelmia / peruutuksia.

    Suomessa on myös kyllä vähän se huono puoli kaikessa, että ilman suomalaisia pankkitunnuksia asioiden hoito on hyvin hankalaa ja vaivoilloista (mulla on onneksi suomalaiset pankkitunnukset).

  4. Otin kolmen kuukauden reissua (tarkkaan ottaeen kesti lopulta 87 vrk) päälle vielä muutaman kuukauden pidennyksen jos mahdollisesti paluussa olisi tapahtunut viivästyksiä. Se maksoi hieman lisää normaalin jatkuvan matkavakuutuksen päälle. Olen myös ottanut erillisiä vuoristovakuutuksia kun olen käynyt yli 3000 metrin korkeudessa vuoristovaelluksella. Hinta oli aika kova, mutta kerran putosin railoon ja loukkasin jalkani. Onneksi oli vakuutus, joka korvasi täysimääräisesti keskeytyneen matkan ja kaikki kulut. Vahinko ei tule kello kaulassa.

    Se mikä vakuutusyhtiöiden kanssa on ollut haastavampaa on selvittää onko vakuutus voimassa tietyssä maassa. Monessa sanotaan että ulkoministeriön suosituksien mukaisesti. Matkustaessani Libanoniin ja hieman haastavampiin maihin (vakuutusyhtiön mukaan), niin soitin yhtiöön ja vaadin kirjallisesti lausunnon onko vakuutus voimassa kohteessa vai ei. Tiedän että on olemassa yhtiöitä, joissa on selkeästi sanottu että vakuutus ei ole voimassa listan maissa. Välillä myös kohde joka on ”tiettömien taipaleiden takana” ei ole voimassa – esim. jotkin autiomaat, jossa olen käynyt. Onneksi Pohjoismaissa vaellukset ovat olleet vakuutuksien piirissä.

    Tällä hetkellä ns. korona-turva tai kriisitilanne vakuutus voi olla ihan hyvä olla olemassa. Aika monessa vakuutuksessa koronaan liittyvät toimet on rajattu pois.

    1. Sehän se, ettei ikinä tiedä missä sitten tapahtuu ja matkalla on hyvä olla vakuutettuna, koska muuten ei välttämättä edes pääse hoitoon. Koen ongelmalliseksi sen, että kaikki selvittäminen on asiakkaan vastuulla ja tietoja on vaikea saada. Esim juuri tällaiset kommenteissa esiin tulleet asiat, jossa vakuutus ei olekaan tietyssä maassa esim kadulla x voimassa. Tekee vertailun hankalaksi.

  5. Huh, onpa kyllä ärsyttävää. Mä yritin Ruotsiin muuttaessani hankkia matkavakuutusta juurikin OP:lta, jossa kaikki on aiemmin sujunut hyvin. Oon OPn pankkiasiakas, joten laitoin mobiilisovelluksessa viestin, että haluaisin vakuutuksen ja pyynnön keskusteluun, ihan kuin aiemminkin. Heillä meni vastaamiseen useita päiviä, joiden aikana ehdin tehdä muuttoilmoituksen. Tämän vuoksi vastaus oli, että en voi saada vakuutusta, koska en asu Suomessa… Tätä sitten selviteltiin pitkän kaavan kautta, että asun kyllä, mutta enää muutaman viikon ja tein muuttoilmoituksen koska teillä kesti vastata viestiin.

    Lopulta selvisi, että vuoden matkavakuutus olisi ollut mulle jotain 500 euroa. Tuntui vähän liian jännältä ostaa se, kun en kuitenkaan täällä matkusta, vaan vain asun ulkomailla. Vakuutusta tarvitsin vain Suomen ja Ruotsin välillä liikkumiseen ja satunnaisiin matkoihin. Ei tuo siis varmasti ole mikään kohtuuton hinta, mutta jäi mulla ostamatta. Nyt ollaan ilman vakuutusta ja toivon, että voin sitten yksittäisille matkoille saada matkavakuutuksen (en tosin OPlta, kun en Suomessa asu…).

    1. Aika suolainen hinta kyllä ja turhauttavaa käyttää paljon omaa aikaa asiaan, jonka pitäisi olla ihan yksinkertainen. Varmaan Ruotsista saa myös matkavakuutuksen sitten matkoille tai sitten noista kansainvälisistä esim World Nomadilta.

  6. Olemme pääosin pärjänneet hyvin if:n kanssa. Vain kalleimmille kiertomatkoille olemme ostaneet matkavakuutuksen Fenniasta if:n jatkuvan vakuutuksen lisäksi, sillä if:n peruutusturva jäi sen verran alhaisemmaksi kuin matkan hinta – jos olisimme joutuneet peruuttamaan hyvin myöhäisessä vaiheessa if:n vakuutus ei olisi korvannut koko matkaa.
    Jatkuvan matkavakuutuksen vaihtoa kannattaa myös miettiä hetken – saattaa vaikka olla, että vanhassa vakuutuksessa on ehtoja, joita ei enää saa, kuten vaikka, että vakuutus on voimassa ilman yläikärajaa.

    1. Mulla on myös jatkuva IF ja sieltä on muistaakseni kerran joutunut hakemaan korvauksia, kun matkalaukku hävisi lentoa vaihtaessa. ”Normaaleilla” matkoilla perus matkavakuutus on ollut ihan hyvä, mutta pitkät epämääräisemmät matkat on hankalia.
      Hyvä ja tärkeä huomio!

  7. Minulla oli jatkuva matkavakuutus, mutta yllätyin suht äskettäin, kun se ei ollutkaan voimassa kotimaassa. Onneksi asian sai korjattua, ennenkuin jokin suuri vahinko ehti tapahtua. Matkatavarat myös vaativat oman vakuutuksensa, jossei kotivakuutus kata niitä. Jatkuvaa vakuutusta en ole vielä joutunut jatkamaan, joten en tiedä, millainen soppa siitä syntyisi…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top