Retki Kammiovuorelle ja mökkeilyä maaliskuussa

Maalis-huhtikuussa olen yleensä nauttimassa keväästä jossakin päin maailmaa. Tänä vuonna aloin kuitenkin miettiä koronaturvallista vaihtoehtoa ja päätimme lähteä pienen ystäväporukan kanssa etätöihin mökille.

Mökkireissulla oli tarkoitus tehdä normaalisti myös töitä etänä, joten yhtenä isona kriteerinä paikan valinnassa oli toimiva ja nopea nettiyhteys wifillä. Emme halunneet myöskään istua kaikkia vapaapäiviä autossa, joten päätimme etsiä kohdetta muutaman tunnin ajomatkan päästä.

Erilaisia mökkien varaussivustoja selailtuamme löysimme lopulta kivan kohteen Sysmästä. Kohde oli omakotitalosta remontoitu kahden makuuhuoneen kokonaisuus, josta löytyi sauna erillisestä rakennuksesta.

Kaksi vanhaa lyhtyä kuistilla. Ikkunasta näkyy talvista lumista maisemaa ja jäätynyt puun oksa

Viikko oli juuri sellainen kuin olimme toivoneet. Aamulla koirat vapaaksi pihalle, takkaan tulet ja aamupalaa työkoneita availlen. Lounasta laitettiin yhdessä ja välillä vedettiin palaverien välillä taukojumpat. Saunassa olevan Aito-kiukaan lämmitys aloitettiin alkuiltapäivästä, töiden jälkeen lähdettiin ulkoilemaan kirpakkaan pakkasilmaan ja ulkoilusta palattiin päivälliselle ja saunomaan.

Heinä auringonlaskussa jäällä

Aito-Kiukaan lämmitys oli omanlaisensa prosessi, jonka saloihin pääsimme kiinni vasta muutaman päivän jälkeen. Ensimmäisenä iltana löylyt eivät olleet kovin kipakat, sillä emme olleet lämmittäneet kiuasta tarpeeksi kovasti ja pitkään. Virheestä oppineena aloitimme lämmittämisen aiemmin ja useammalla pesällisellä puita ja johan saimme ihanan pehmeät löylyt aikaisiksi. Olimme myös haaveilleet paljussa lillumisesta, mutta pakkaset olivat tuolla viikolla niin kovat, että paljua ei pystynyt jäätymisen takia käyttämään.

Retkelle Kammiovuorelle

Lunta oli Etelä-Suomessakin vielä maaliskuussa niin runsaasti, että metsään ei pystynyt lähtemään kävelylle. Muutaman yrityksen ja reisiä myöten lumeen oppoamisen jälkeen totesimme, että umpihanki ei kannattele enään tätä elopainoa. Metsään piti kuitenkin päästä jäällä kävelyn lisäksi, joten päätimme lähteä viikonloppuna retkelle Kammiovuorelle.

Metsää vuorelta katsottuna lumisateen aikana

Kammivuori on Etelä-Suomen toiseksi korkein kohta Tiirismaan jälkeen kohoten hieman päälle 200 metrin korkeuteen. Kammiovuorta on pidetty pitkään mystisenä paikkana ja sieltä on sanottu löytyvän ainakin 12 luolaa. Tarina myös kertoo, että luoliin olisi paettu poliisia.

Näkymä Kammiovuorelta. Sumuista metsää ja kaukana horisontissa siintää vettä

Parkkipaikalta lähtevä kiertoreitti on noin 4 km mittainen ja sisältää jyrkkää nousua ja laskua näköalapaikalle. Reitin alkupäästä löytyy laavu ja nuotiopaikka puineen. Talvella reitti oli ainakin paikoitellen haastava ja osan matkasta päädyimmekin vaan sulavasti laskemaan peppumäkeä takaisin tullessa. Näköalapaikan maisemat olivat kuitenkin häikäisevän hienot ja ehdottomasti lumessa rämpisen arvoiset.

Viikko mökillä hurahti ohi aivan liian nopeasti ja aloin taas tälläkin reissulla vakavasti miettimään maalle muuttamista. Rakastan ajatusta siitä, että Suomessa olisi metsien keskellä järven rannalla oma pakopaikka, johon palata reissuilta maailmalta.

P.s. Mikäli paikka kiinnostelee löytyy tiedot Airbnb:stä täältä. Paikan omistajat olivat todella sydämellisiä ja mukavia ihmisiä niin kiva vinkata eteenpäin!

4 thoughts on “Retki Kammiovuorelle ja mökkeilyä maaliskuussa

1. Minua kiinnostaa tuo retki Kammiovuorelle. Se oli itse asiassa meillä suunnitteilla viime kesänä, mutta jäi silloin väliin ajanpuutteen vuoksi. Kävimme tuolloin Kelventeellä, Pulkkilanharjulla sekä Päijätsalossa. Olisi kiinnostanut vielä Kammiovuori, mutta ei vain aika enää riittänyt. Ilmeisesti tuo on sulanmaanaikaankin jokseenkin haastava..? Pääasiassa reitti taitaa olla pitkälti nousua ja laskua?

1. Reitti on tosiaan ylä- ja alamäkeä eli kysyy hieman kuntoa, mutta ei ole mielestäni mitenkään mahdoton. Itsellä oli tuolloin polvivamma vielä parantumassa, mutta rauhalliseen tahtiin onnistui reissu myös lumessa. En ehkä luonnehtisi haastavaksi, sillä matka on kokonaisuudessaan melko lyhyt ja jos muuten kävelee ja liikkuu vapaa-ajalla niin uskon, että ihan hyvin menee tuokin. Nousussa muutaman kerran pidettiin pieni tauko tuossa luolan kohdalla niin sai vähän tasattua hengitystä. Haastavuutta aina vaikea arvioida muiden puolesta kun itse tarvon esim umpimetsässä jonkin verran niin polulla kävely ei tunnu usein kovin haastavalta.

2. Kiva idea tuo oman talon/mökin vuokraus etätyöviikoksi 🙂

Me käytiin viime syksynä Sysmässä pariinkin otteeseen ja en kyllä yhtään ihmettele, että se on niin suosittu alue mökkiläisten keskuudessa. Kammiovuoren luontopolku kierrettiin läpi ystävän kanssa syyskuussa ja se oli kyllä hieno reitti.

Itse koin ainakin reitin suht haastavaksi, sillä se alkoi pitkällä ja kivisellä ylämäellä. Reitin varrella oli senkin jälkeen aika paljon korkeuseroja, mutta kyllä sen hyvällä peruskunnolla jaksoi mennä.

1. Toi kyllä mukavaa piristystä viikkoon! Aloin myös himoitsemaan omaa mökkiä tuolta alueelta, mutta ehkäpä sitä taas jossain vaiheessa maailma kutsuu, jolloin ei ehkä niin paljon tulisi oltua mökillä.
      Kiva kuulla myös muiden arvioita reitistä. Jonkin verran kuntoa tosiaan vaatii ja en vaikka pienen lapsen kanssa lähtisi tuonne.