Plitvicen kansallispuisto – kaunista luontoa turistimeren keskellä

Turkoosia vettä, majesteettisia vesiputouksia, kaunista luontoa ja turisteja. Näistä elementeistä koostuu Kroatian suosituimpien luontokohteiden joukkoon kuuluva Plitvicen kansallispuisto. Ainutlaatuisen luontonsa tähden Plitvice on kuitenkin käymisen arvoinen kohde, erityisesti jos käyntiin yhdistää myös muita lähellä olevia kiinnostavia paikkoja.

Kroatian luonnon kokeminen ja näkeminen oli yksi matkamme tärkeitä elementtejä ja olimme suunnitelleet lyhyen road tripin Plitvicen käynnin yhteyteen. Splitistä olisi ollut tarjolla myös päiväreissuja paikkaan, mutta suunnitelmanamme oli kävellä pidempi reitti ja ehtiä tutustua puistoon kunnolla koko päivän ajan, joten päädyimme auton vuokraukseen.

Puistoon sisään heti aamulla

Aamu alkoi aikaisin läheisessä majapaikassamme klo 6 maissa pienellä aamupalalla ja patikointivarusteiden pukemisella päälle. Aamuauringon noustessa ajelimme lyhyen matkan kansallispuiston parkkipaikalle, jossa oli jo ennen 7 hyvä määrä autoja parkissa. Oma vuokra-automme mahtui kuitenkin hyvin parkkiin ja lähdimme kohti portteja muiden aikaisin paikkaan tulleiden kanssa. Aamu-unisena ihmisenä olin hieman skeptinen tämän aikataulutuksen suhteen, mutta kaikki epäilys hävisi kun pääsimme puiston porteista sisään aamun rauhassa.

Heti sisäänkäynnin jälkeen avautuu kaunis näkymä puistoon ja vesiputouksiin. Nappasimme muutaman kuvan tältä paikalta muiden vierailijoiden joukossa ja lähdimme suuntaamaan alas kohti reitin ensimmäistä osuutta. Pitkospuut kulkevat kauniin turkoosina hohtavan järven yli ja vesi on niin kirkasta, että lähempänä rantaa näkee pohjaan asti. Reitin alussa ovat heti myös isot vesiputoukset, joita pääsee nyt tarkastelemaan niiden alapuolelta. Vedenkestävät vaatteet olivat hyvä valinta, sillä päivä ei ollut kovin lämmin ja vesihöyryssä kastuu nopeasti.

Reitti jatkuu järvien välissä helppokulkuisena kohti ensimmäistä ravintolaa sekä järven poikki vievää lauttaa. Heti aamusta vierailijoiden määrä oli kohtuullinen ja pystyimme hyvin pysähtelemään matkan varrella kuvaamaan ja myös hetkellisesti nauttimaan luonnosta ja sen rauhasta. Suht lyhyen kävelymatkan jälkeen tulimme kuitenkin pian jo lauttarantaan.

Lautalla järven poikki

Istahdimme lauttaan, jonka oli määrä viedä meidät reitin C lähtöpaikkaan kohti Upper Lake:ja. Lautta kuitenkin rantautui ohittaen reitin lähtökohdan ja jäimme hölmöinä istumaan paikoillemme. Koska mitään ei näyttänyt tapahtuman menin kysäisemään lähimmältä henkilökunnan jäseneltä mistä oli kyse. Sain vastauksen, että lautta ei mene sinne. Nousimme siis pois rantaan ja ihmettelimme karttaa ja reitin lähtöpistettä. Päätin taas kysyä neuvoa ja saimme lopulta selville, että koko Upper Lakes oli suljettu sinä päivänä tulvimisen vuoksi. Vaikka syy oli täysin ymmärrettävä oli harmitus melko suuri, sillä olimme ajaneet varta vasten monta tuntia paikan päälle ja valmistautuneet kunnon retkipäivään. Koska mikään ei toimi pahaan tuuleen yhtä hyvin kuin ranskalaiset ja cokis päätimme istahtaa läheiseen ravintolaan “aamupalalle”. Hetken syömisen ja pohtimisen jälkeen päätimme ottaa lautan takaisin toisella puolelle järveä ja käydä katsomassa tulvan tilannetta, sekä ottamassa kuvia vielä tällä puolella.

Päivä Plitvicessä päättyi kohdallamme siis suunniteltua lyhyempään, mutta onneksi omalla autolla oli mahdollista tutkia myös muita läheisiä kohteita. Kävimme mielenkiintoisella opastetulla kierroksella Barać Caves:llä sekä Zeljavan hylätyssä lentotukikohdassa.

Kokemuksia Plitvicestä

Plitviceen kannattaa mielestäni mieluummin suhtautua enemmänkin nähtävyytenä kuin patikointi/retkeilykohteena, jolloin odotukset ovat paremmin suhteessa tarjontaan. Olimme selkeästi retkeilykamoinemme aivan täysin ylivarustautuneita tasaisille leveille poluille, joilla olisi voinut lampsia myös flip-flopeilla. Muita vierailijoita on paikalla paljon, joten varsinaista rauhallista luontokokemusta ei siis kannata tulla etsimään vaan varautua muihin liikkujiin sekä jonoihin eri paikoissa. Kokemus on selkeästi suunniteltu enemmänkin vierailijoiden kuin luonnon ehdolla eli palveluita on tarjolla runsaasti. Puistosta löytyy siis kahvila/ravintola sekä hyvät wc-fasiliteetit (ihan vesivessat).

9 maissa kahvilassa oli jo ruuhkaa. Tuntui hieman hassulta löytää kahvila keskeltä reittiä.

Plitvicen puiston lähellä on paljon majoituskohteita ja ravintoloita sekä kauppoja eli palveluita löytyy hyvin. Gluteenittoman kasvisruuan löytäminen oli melko hankalaa ja söin 3 kertaa riisiä ja sieniä peräjälkeen ainoana ruokavaihtoehtona. Isompi kauppa alueella mahdollistaa kuitenkin omien eväiden ostamisen ja ruuan teon.

Plitvice on mielestäni mukiinmenevä kohde, joka sopii monenlaisille matkailijoille (huom kohde ei ole esteetön) eli varsinaista retkeily- tai luonnossaliikkumiskokemusta ei täällä tarvita. Paikan luonto oli näkemisen arvoinen, mutta mitään hinkua palata takaisin paikkaan ei jäänyt.

Vinkkejä Plitvicen kansallispuistoon

1. Paikalle kannattaa tulla heti aamulla klo 7. Ruuhkaisuus alkaa jo 9 maissa.
  2. Osta liput etukäteen verkkokaupasta ja suunnittele reittisi
  3. Varusteet: hyvät kävelykengät (jos haluaa kävellä pidemmän reitin) sekä ilmaan sopivat vaatteet. Aurinkorasva, hattu aurinkoisena päivänä
  4. 1,5-2 päivää on sopiva aika kohteelle. Edellisenä iltana majoitukseen ja heti aamusta paikan päälle.

Plitvice lyhyesti

Kenelle: Luontokohteista ja vesiputouksista kiinnostuneelle matkailijalle, joka ei kavahda muita turisteja

Miten: Vuokra-autolla (suosittelu tälle) tai järjestetyllä retkellä

Majoitus: Läheltä löytyy paljon majoitusvaihtoehtoja erilaisille tarpeille

Syöminen: Ravintoloita löytyy puiston sisältä ja sen läheisyydestä useita (huom gluteenitonta kasvisruokaa voi olla haastava löytää)

Palvelut: Ruokakauppoja sekä muita kauppoja

23 thoughts on “Plitvicen kansallispuisto – kaunista luontoa turistimeren keskellä

1. Tämä on ilman muuta sellainen kohde, jossa joskus haluaisin päästä käymään. Tiedostan hyvin, että rauhallista luontokokemusta ei ole odotettavissa, mutta ilman muuta haluan tosiaan siitä huolimatta paikassa päästä käymään, sillä niin kauniilta kyseinen kansallispuisto näyttää!

1. Ehdottomasti kuitenkin suosittelen tosiaan käymään katsomassa, jos luontokohteet kiinnostaa. Ehkä vaan hieman eri mentaliteetilla kannattaa varustautua kuin itse olin xD

2. Ihan oikeat vinkit annat. Ihan samat antaisin minäkin. Olemme käyneet siellä kerran ja onneksi jo silloin tiesimme, että aamulla pitää portilla olla heti, kun se aukeaa. Ja se ei varsinaisesti mikään patikointikohde ole, juuri niin kuin kerroit, selkeitä puisia lankkupolkuja enimmäkseen. Se, miksi siellä kannattaa kyllä käydä on juuri tuo, että siellä on näyttävän näkoisiä maisemia, vesiputouksia ja sellaista, niitä on kiva katsoa. Meidän kokemuksemme oli sellainen, että ei tarvitse käydä toista kertaa, yksi kerta riittää, juuri koska lähistöllä on niin paljon muutakin nähtävää. Aila

1. Vähän samanlaiset fiilikset siis kuin itsellä. Kannatti sen kerran käydä katsomassa maisemat ja vesiputoukset, mutta sitten kun nähty niin ei välttämättä tarvetta uudelleen. Ehkä voisin tutustua johonkin toiseen kansallispuistoon Kroatiassa

3. Hyvät vinkit, tietääpähän mihin varautua. Oon nähnyt tästä kuvia vaan somessa, mutta en jotenkin osannut odottaa, että alueella voi myös ”patikoida” ja että noita putouksia on noin paljon. Ehdottomasti sellainen paikka, missä haluan joskus käydä!

1. Meidän oli tosiaan tarkoitus mennä tuo lenkki C, joka on noin 8 km (jos ottaa veneen tai voi senkin välin kävellä). Lisäksi alueella on mielestäni enemmänkin patikointmahdollisuuksia jos on pidempään. Me käytiin esim puiston ulkopuolella sellaisella pienellä kävelyllä joelle.

4. Harmi, ettei teidän retkipäivä mennyt suunnitelmien mukaan. Kroatiassa on paljon kauniita paikkoja. Plitvicessa en ole käynyt, mutta tuonne olisi joskus mahtavaa päästä ihailemaan vesiputouksia. Mihin vuodenaikaan kävitte tuolla?

1. Olimme reissussa toukokuussa. Tällöin ilmeisesti nuo tulvat ovat mahdollisia eli se kannattaa ottaa suunnittelussa huomioon.

5. Hyviä vinkkejä varsinkin se, että kannattaa majoittua alueella tai sen läheisyydessä ja heti aamusta reitille. Olin siellä aikoinaan heinäkuussa (vuosi oli 2011) ja aikamoiset jonot olivat jo aamusta ja jossain kohtaa piti kävellä vaan jonossa muiden turistien perässä. Onneksi olimme tulleet jo edeltävänä päivänä ja kävelimme majoituksesta Upper Laken alueelle. Voisin kuvitella että nykyisin kesäisin paikka on ihan tukossa, koska Kroatiassa käy niin paljon turisteja vuosittain.

1. Heinäkuu varmasti myös ruuhkaisempi ajankohta vielä ja voin kuvitella, että pääsee jonottelemaan silloin. Puistoon pitää toki ostaa etukäteen lippu ja niitä on tietty määrä per päivä ja tunti myynnissä, mikä ehkä hieman rajoittaa kävijämäärää, mutta tuskin suuresti.

6. En muista minä vuonna tämä paikka nousi ”ilmiöksi” (olisko ollu samoihin aikoihin kun Kroatiaan alettiin myydä enemmän matkoja mm. GOF / Dubrovnikin myötä tms?). No joka tapauksessa, paikka näytti jo sillon todella upealta, enkä ihmettele minkä takia niin moni sinne haluaa. Harmi kun teidän retkipäivä keskeytyi, pitääpä seuraavalla kerralla kokeilla tota ranskalaiset + cokis menetelmää, kun alkaa reissussa kiukuttamaan 😀 (tuoreessa muistissa tämä https://www.elinanmatkalaukussa.fi/piipahdus-hoga-kustenilla-ja-epatoivoinen-yritys-paasta-hogbondenin-majakalle/). Mutta, tuttuja nämä kohteet joissa oli ”ihan kiva käydä, mutta…” fiilikset! 🙂 Hienolta näyttää, eikö sitä koskaan tiedä, jos tuonne vielä eksyy! 🙂

1. Suosittelen vahvasti ranskikset + cokista. Ei kaikkea harmitusta poista, mutta taittaa pahimman kiukun xD

7. Ihmismassoja tuppaa nykyisin olemaan ihan joka paikassa, mutta hyvät kuvat onnistuitte saamaan. Yleensä ajattelen, että paikka, minkä joku muu tuntee, on pilalla. Kaikkein pahinta on, jos se on vielä suomalaisten tuntema.

1. Heti aamusta kun oltiin liikkeellä ja nopeaa kuvaussormea käyttäen onnistui kuvatkin ilman pelkkiä ihmisten selkiä

8. Katselin myös tuota paikkaa kun suunnittelin matkaa Kroatiaan ja Montenegroon. En saanut mahdutettua sitä ohjelmaan millään. Ehkä pitäisi tehdä toinen (tai itse asiassa kolmas) reissu Kroatiaan, että ehtisi tuonnekin. Vaikuttaa juuri sopivalta tällaiselle ei niin hyvässä kunnossa olevalle. Ja hyvä vinkki tuo, että kannattaa majoittua lähelle ja olla ajoissa paikalla. On kyllä ollut varmasti harmi, että suunnitelmat menevät noin piloille, eipä sitä varmaan tajua etukäteen varmistaa, että paikalle varmasti pääsee kyseisenä päivänä.

1. Harmihan se toki aina on, mutta onneksi pääsimme kuitenkin näkemään jotain. Kohde sopii mielestäni monille, koska reittejä on erilaisia ja osan matkaa voi taittaa kulkuvälineillä halutessaan.

9. Hyvä ja informatiivinen juttu! Ihania maisemia ja ehdottomasti käymisen arvoinen jos tuonne suunnille eksyy. Vaikka ihmismassat ei lähtökohtaisesti kyllä kiinnosta, niin näinhän se tuntuu usein menevän että hienoimmat paikat on valloitettu:)

1. Onneksi luonto on tosiaan hyvin vaikuttava eli ihailtavaa riittää niin ei haittaa niin paljon ruuhkaisuuskaan.