Monella tälle keväälle tai kesälle matkoja suunnitelleella matkan peruuntuminen on ajankohtaista tai vähintää edessä lähiaikoina. Koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilassa tilanne elää ja myös se, mitä peruuntuminen käytännössä tarkoittaa vaihtelee toimijasta riippuen. Jokainen tapaus saattaa olla hieman erilainen, mutta tässä postauksessa nostan esiin muutamia pääpiirteitä ja omia kokemuksia peruuntuneista omatoimimatkoista, joissa lennot ja hotellit on ostettu itse erikseen.
Itse peruttu matka
Matkan peruuntuminen ei aina johdu palveluntarjoajasta, vaan matkan voi joutua joissain tapauksissa perumaan itse. Tällaisessa tapauksessa rahoja ei yleensä ole mahdollista saada takaisin, jollei ostaessa ole ottanut peruutusmahdollisuutta reissulle. Mikäli siis koronatilanteessa toivot saavasi rahat takaisin, on järkevintä odottaa peruutusta palveluntarjoajan puolelta sekä heidän tarjoamiaan vaihtoehtoja.
Vuonna 2017 olimme suuntaamassa Balille, kun tulivuori Agung alkoi päästelemään sisuksistaan tuhkapurkauksia ja ilmailuvaroitus nousi korkeimmalle punaiselle tasolle johtaen joidenkin kansainvälisten lentojen peruuntumisiin. Omia lentojamme ei oltu vielä peruttu matkan lähestyessä, mutta tulivuoren ja tuhkapilven ennalta-arvaamattomuus tarkoitti sitä, että lentoihin voisi tulla muutoksia nopeastikin. Pohdittuaemme asiaa totesimme, että parasta olisi vaihtaa lennot toiseen kohteeseen, sillä riski jumiin jäämisestä tuntui liian isolta ja toisaalta emme halunneet myöskään ehdoin tahdoin lähteä lomailemaan mahdolliselle katastrofialueelle kuormittamaan paikan resursseja.
Tilanteessa pystyimme vaihtamaan lennot toisiin ja maksoimme itse alkuperäisten lentojen päälle tulleet muutoskulut. Lisäksi olimme varanneet majoituksia Balilla, joista ei myöskään ollut mahdollista saada rahoja takaisin, koska peruimme itse matkamme ja majoituksissa ei ollut peruutusturvaa. Nämä majoituksiin menneet rahat eivät jääneet erityisemmin harmittamaan tietäen, että Balin turismille koittaisi kovat ajat ja tämä oli tietynlainen mahdollisuus tukea paikallisia yrittäjiä.
Korvauksia ei saa myöskään matkavakuutuksesta jos päättää itse siirtää, perua tai muuttaa matkaa. Toisaalta matkavakuutukset eivät korvaa myöskään force majeure -kuluja, kuten yllättävää luonnonilmiötä tai viranomaisten asettamaa lentokieltoa.
Lentoyhtiön perumat lennot
Mikäli lentoyhtiö itse peruu lennon voi matkustaja pääsääntöisesti perua matkan kuluitta tai siirtää toiseen ajankohtaan. Lentoyhtiön on palautettava rahat lentoyhtiön perumasta lennosta mikäli matkustaja näin haluaa eli esimerkiksi lahjakorttia tai lentopisteitä ei tarvitse hyväksyä, mikäli sellaisia tarjotaan. Matkavakuutus ei myöskään pääsääntöisesti korvaa peruuntunutta matkaa eikä myöskään palvelua tarjoavan yrityksen joutumista konkurssiin.
Toukokuussa meidän oli tarkoitus lähteä lomailemaan Gdanskiin, mutta koronavirustilanteen pahentuessa alkoi käydä selväksi, että tätä matkaa tuskin tulisi tapahtumaan. Tilanteen epävarmuuden takia päätin, että parasta olisi jäädä vain odottelemaan aiotaanko lento lentää ja tarvittaessa perua se sitten itse vasta viime hetkellä. Viime viikolla kuitenkin Norwegianilta napsahti sähköpostiin viesti lentojen perumisesta, jossa tarjottiin vaihtoehdoiksi lipun hintaa +20% cashpoint pisteitä tai rahojen takaisinmaksua. Matkustaminen näyttää tällä hetkellä hyvin epätodennäköiseltä lähiaikoina, joten päätimme hakea rahojen takaisinmaksua. Tällä hetkellä odotellaan, josko yhtiöllä on todellisuudessa mahdollista maksaa rahoja takaisin sen taloustilanteen takia. Norwegian on ollut yksi lemppareitani sen hyvän kanta-asiakasohjelman takia, joten toivon että yhtiö on vielä pystyssä myös tulevaisuudessa.
Gdanskiin emme olleet vielä ehtineet hankkia majoitusta, mutta mikäli tällainen olisi ollut ei lentojen peruminen suoraan oikeuta saamaan rahoja takaisin majoituksesta. Jotkut palveluntarjoajat ovat kuitenkin tarjonneet koronaviruksen takia mahdollisuutta perua majoitus ja saada esimerkiksi hyvityskuponki.
Lyhyesti
Matkustaminen nykyisessä tilanteessa ei ole suositeltavaa ja jokaisen tulisikin pysyä nyt mahdollisuuksien mukaan kotona suojellaksemme itseämme ja muita. Mikäli matkaasi ei ole vielä peruttu suosittelen ensisijaisesti odottamaan mitä tapahtuu, sillä asian selvittely on yleensä helpompaa ja edullisempaa kun perumisen tekee palveluntarjoaja antaen valmiita vaihtoehtoja. Jotkut matkanjärjestäjät tarjoavat kuitenkin tällä hetkellä mahdollisuutta esimerkiksi muuttaa matkapäiviä ilman muutosmaksuja, joten tiedotteita kannattaa lukea ja seurata.
Haluan perua matkan heti, enkä jäädä odottamaan viimeisiin päiviin
- Varaudu ottamaan takkiin kuluja
- Tutustu varauksiesi peruutusehtoihin ja palveluntarjoajan tiedotteisiin koronavirukseen liittyen
- Monet asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet ja palvelevat vain matkalla olijoita tai matkailijoita, joiden matka alkaisi 24h sisällä. Pyri lukemaan tietoa verkkosivuilta ja valmiista tiedotteista sekä käyttämään verkkopalveluita.
- Peru matka esimerkiksi nettivarausjärjestelmän kautta.
- Voit tiedustella mahdollisia hyvityksiä myöhemminkin, mutta oman peruutuksen kyseessä ollessa niitä on epätodennäköistä saada.
Haluan ensisijaisesti saada mahdolliset hyvitykset ja voin odottaa
- Selvitä majoituksesi peruutusehdot valmiiksi
- Odota
- Mikäli lentoyhtiö peruu lennon pyydä hyvityksiä ohjeiden mukaan
- Pyri perumaan majoitus jos se on mahdollista
- Odota rahojen palautuvan
Huomaathan, että eri yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä ja force majeure-tilanne voi vaikuttaa peruutusehtoihin ja hyvityksiin. Parhaiten saat tietoa oman matkanjärjestäjäsi verkkosivuilta.
Joo näinhän se tosiaan on, että kannattaa odottaa, että lentoyhtiö peruu lennon, jolloin on paremmassa asemassa. Meillä on muutama matka nyt peruuntunut. Käytämme itse välityssivustoja emmekä osta lentoja suoraan lentoyhtiöiltä. Näin olemme pystyneet säästämään jonkin verran, mutta tällaisissa tilanteissa selvittely on kyllä äärettömän paljon jähmeämpää välityssivustojen kanssa, kun ei voi keskustella suoraan lentoyhtiöiden kanssa.
Ja tosiaan, täällä toivotaan parasta myös Norwegianin suhteen.
Välityssivustojen kanssa asioiden koordinointi on huomattavasti hankalampaa, koska ne voivat huonommin tarjota asiakkaille vaihtoehtoja. Itsellä sattui nyt olemaan ostettu lennot suoraan kun Norskilta saa lentopisteitä, joita keräilen.
Kiitos hyvästä yhteenvedosta.
Omatoimimatkoissa on paljon hyviä puolia, mutta tällaisessa tilanteessa toivoisi, että matkavarauksen olisi tehnyt matkanjärjestäjän kautta. Silloin on paljon paremmat mahdollisuudet saada rahat takaisin tai matkaa siirrettyä toiseen ajankohtaan, myös majoituksen osalta.
Tilanne on kyllä kurja monen peruuntuneiden suunnitelmien takia ja etenkin matkailualan yrityksille (ja myös työntekijöille varsinkin niissä maissa, joilla ei ole kunnon sosiaaliturvaa).
Norwegianin kannalta tilanne näyttää nyt valitettavasti aika huonolta, mutta toivotaan parasta!
Toki myös matkanjärjestäjillä voi tällaisessa force majeure – tilanteessa olla vähemmän tarjottavaa asiakkaalle, mutta toki näissä pakettimatkoissa varmaan pyritään enemmän huolehtimaan asiakkaista ja ainakin selvittelemään puolesta.
Matkailuala työllistää paljon ihmisiä monissa maissa ja turismi tuo työllisyyttä myös epäsuorasti monille sektoreille. Toivotaan, että valtiot pystyvät tukemaan kansalaisiaan poikkeusoloissa.
Me odottelemme rahoja takaisin Thai:lta ja Turkish:lta – kaikki lennot heidän puoleltaan peruttuja. Jos odotus näyttää venyvän kuukautta pidemmäksi, niin teen anomukset myös luottokorttiyhtiön kautta.
Yhden matkan suomalainen matkanjärjestäjä (Traveller) siirsi lokakuulle – katsotaan miten sitten käy, jos lokakuussakaan ei vielä pääse maailmalle.
Joo eipä ole noita rahoja kyllä kuulunut ja voipi olla ettei kuulukaan. Pitääpä sitten perehtyä luottokortin kautta asiaan jos tässä vielä venyy.
Jep, näitä eri varausten peruutusehtoja on kyllä tullut viime aikoina plärättyä aika kiitettävästi… meillä oli siis 1.-24.5. ajalle varattuna jenkkireissu jolle oli melkein kaikki varattuna, useita aktiviteetteja mukaanlukien. Osan sai peruttua nätisti, osan kanssa on huomattavasti hankalampaa.
Myös täällä odotellaan norskin palautuksia, kun peruivat lennot. Saapa nähdä…
Tietysti ne pitäisi lukea silloin ennen varauksen tekoa, mutta helposti sitä tulee vilkaistua dokumenttia ja klikkailtua eteenpäin matkan siintäessä silmissä.
Katsotaan tosiaan miten käy, ei kovin lupaavalta näytä uutisoinnin perusteella.
Omia henkilökohtaisia matkoja en ollut onneksi varannut keväälle, mutta työmatkojen varauksia olen viimeaikoina pyrkinyt parhaani mukaan perumaan. Tällä viikolla tuli Airbnb:ltä mukava uutinen, jossa maalis-toukokuulle varatut matkat on mahdollista saada takaisin ”airbnb-kredittinä”, eli kyseisen summan saa käyttää tulevaan varaukseen, kunhan reissu on vuoden 2021 loppuun mennessä. On ollut mahtavaa huomata, kuinka moni yhtiö ja yksityinen on tullut vastaan kaikille kinkkisessä tilanteessa. 🙂
Yhtiöt toki myös pyrkivät pitämään asiakkaansa jatkossa, joten erilaiset voucherit yms näyttävät olevan yleisiä. Mikäli uskoo yhtiön pysyvän pystyssä koronan yli (kuten airbnb varmaan platformina tekee) niin tuo on myös yksi vaihtoehto.
Joudun perumaan Berliinin ja Kiovan matkat keväältä. Ekasta sain palautuksena hotellivarauksen maksun ja Finskiltä voucherin. Nyt pitää odottaa, että Ukraine airlines peruu lennon, että saa sieltä haettua myös Voucheria tai lennon siirtoa vuoden päähän. Kyllä ottaa päähän, mut tälle tilanteellehan ei nyt mitään voi.
Matkojen peruuntuminen toki aiheuttaa aina harmitusta ja mietin myös sitä miten matkailuala tästä toipuu ja milloin.
Minulla oli pääsiäiseksi varattua Amsterdamin reissu. Lentoyhtiö tarjosi voucheria tai lentojen siirtämistä syksyyn. Koska en syksyllä sinne halua matkustaa, päädyin voucheriin. Jos ensi keväänä pääsee reissuun, niin tarkoitus olisi käyttää se silloin. Hotellin kanssa sovin, että maksu on jollain credit-tilillä ja minulla on kaksi vuotta aikaa käyttää se. Matkan olin varannut eBookersin kautta, mutta koska heihin ei saanut yhteyttä, otin ohjat omiin käsiin ja olin itse yhteydessä lentoyhtiöön sekä hotelliin. Jatkossa tuskin tulen näitä ”välittäjiä” käyttämään, koska asioiden selvittely heidän kauttaan on jähmeää.
Nämä voucherit ovat tosiaan yksi tapa saada rahoja takaisin. Tätähän tarjottiin ensisijaisena vaihtoehtona, mutta valitettavasti Norskin tilanne näyttää niin heikolta, että koko yritystä ei ehkä enää ole kun matkustaminen olisi taas mahdollista.
Tilanne on kyllä pistänyt miettimään miten jatkossa tulee toimia lentojen peruutusmahdollisuuksien kanssa ja kuinka herkästi varaa majoituksen jossa ei ole peruutusmahdollisuutta. Itse lähestyn asiaa varmasti vähän samalla tavalla kuin sinä noiden Bali majoitusten suhteen. Jos majoitus ei ole hinnaltaan kovin kallis niin se voi tosiaan olla molemmille osapuolille ihan ok tilanne vaikka ei matkaan pääsisi. Aika tulee tosi näyttämään miten matkailu ja vastauksetkin muuttuu mahdollisesti tämän jälkeen.
Kuluttajan turvahan tällaisessa force majeure-tilanteessa on muutenkin aika olematon, mutta saattaa olla, että yritysten ehtoihin alkaa ilmestyä esimerkiksi pandemiat erityismainintana tilanteista, joita ei korvata.
OP Pohjolalla on matkavakuutukseen ostettavissa lisäpalveluna kriisiturva, mikä korvaa myös luonnonkatastrofien, terrori-iskujen yms. aiheuttamia evakuointikuluja ja lentojen uudelleen järjestelyjä. Mulla on itelläni tuo vakuutus kaikkien lisäturvien kanssa, joten sain sieltä takas myös junalippujen hinnat, mitkä jäi käyttämättä kun lennot Meksikoon peruuntui viime kuussa.
Tein joku aika sitten postauksen vakuutusyhtiöiden käytänteistä, ja tuli huomattua, että ainoastaan Pohjolalla ja Ifillä on tuollainen kriisiturva, mistä on voinu saada rahoja takas myös tän koronan takia. Muut vakuutusyhtiöt tuntui olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Saa nähä muuttuuko Pohjolan ja Ifin vakuutusehdot pysyvästi tulevaisuudessa, nythän ne esim. on rajannu tän koronajutun kokonaan pois korvattavien listalta uusissa vakuutuksissa.
Jotenkin yllätti, miten huonosti ihmiset on lukenu vakuutusehtoja ja miten huolettomasti matkoja ja majoituksia varaillaan ilman peruutusmahdollisuutta. Olin ajatellut, että se on itsestäänselvyys, että omatoimimatkoilla otetaan sellanen majoitus, minkä voi perua ilman kuluja ennen saapumista. Tämä oli hyvä muistutus kaikille reissaajille tulevaisuutta ajatellen!
Nämä on aina vähän kaksipiippuisia juttuja, sillä jos matkustaa paljon ja ostaa jokaiseen majoitukseen ja lentoon peruutusturvat voivat ne kulut nousta yhtä suuriksi kuin se, että yksittäinen matka peruuntuisi. Toki kaukomatkojen osalta, jossa on paljon eri varauksia voisi peruutusmahdollisuudet olla järkevää jatkossa ottaa.
Hyvä tietää, että IF vakuutuksessa on tuo kriisiturva! Itsellä sattuu se olemaan, joten sieltähän voi ehkä saada apuja. Ainakin vielä oli vakuutusehdoissa epidemiat.
Mulle kävi todellinen tuuri, sillä varauksessa ei ollut yhtään reissua tai hotellia. Tämä oli ihan poikkeuksellinen tilanne, joka jo hieman ahdisti, mutta joka osuikin nyt sitten todella hyvään saumaan. Aikamoisia sotkuja, epävarmuutta ja rahanmenetyksiä tämä matkojen peruuntuminen on monelle tuonut.
Itselläkin kaksi reissua oli työn alla, mutta ei oltu vielä niitä varailtu kun matkaseura ennakoi koronatilanteen räjähtämistä ja päätettiin odottaa. Ikävää kyllä taloudellisesti monelle, samoin kuin turismista eläville ihmisille.
Aikaa meillä kaikilla menee näiden sotkujen selvittämiseen. Eipä tullut mieleenkään, että tässä määrin matkoja peruuntuisi. Itse en ole peruutusmahdollisia lentoja koskaan ottanut… ehkä jatkossa… Ja pitänee tuo matkavakuutuksen kriisiturva laittaa myös harkintaan. Olemme ihmisinä tottuneet olemaan niin omavoimaisia ja laittaa asiat tapahtumaan.
Itsellänikään ei ole peruutusturvaa ollut, mutta luulen, että on jääty silti plussan puolelle, kun suurin osa matkoista mennyt vuosien varrella aivan suunnitellusti. Tokihan näihin aina aikaa menee, mutta pyrin ottamaan aika rennosti asian kanssa kun tähän ei voi itse kuitenkaan mitenkään vaikuttaa.