Suunnitellessani muuttoa Britanniaan yksi suurimmista haasteista oli keksiä, miten koiran saisi kaikista kätevimmin tuotua tänne mukana. Mietin pitkään lentämisen ja muiden matkustustapojen väliltä ja päädyin lopulta siihen, että lentäminen olisi liian riskialtis vaihtoehto ja lisäksi erittäin hintava, joten ryhdyin tutkimaan muita vaihtoehtoja.
Lentäminen Britanniaan onnistuu vain rahtina
Britannian säädösten takia maahan saa tuoda eläimiä vain tiettyjen yhtiöiden kautta ja vain rahtina. Suomesta voi Britteihin ostaa liput Finnair Cargon kautta ja hintaa hommalle olisi tullut noin 500 euron pintaan omalla kohdallani.
Koira menee tällöin Heathrowlla eläinten vastaanottokeskukseen, josta sen saa sitten hakea. Iines ei ole ikinä lentänyt ja ei pidä siitä, että se jätetään täysin vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten kanssa, joten ajatus lentämisestä ei tuntunut ollenkaan mukavalta. Tytöllä on myös tapana ilmoittaa tästä asiasta kovaäänisesti, joten näin jos mielessäni sen kun yritän koiraa jättää ja toinen huutaa kuin syötävä. Tällaisissa tapauksissa henkilökunnalla on mahdollisuus evätä koiran pääsy koneeseen. En halunnut ottaa tätä riskiä, sillä siinä tapauksessa lähtö hankaloituisi huomattavasti, joten luovuin melko alkuvaiheessa jo lentomatkustamisesta.
Autolla Britteihin
Autolla matkustaminen Britteihin olisi kaikista helpoin, kustannustehokkain ja kaiken kaikkiaan paras vaihtoehto. Koiran saa tuoda auton kyydissä lähes kaikilla reiteillä ja lisäksi tavarat kulkevat kätevästi mukana. Auto Briteissä koko oleskelun ajan olisi kuitenkin ollut hieman hankala ja edestakaisin ajaminen kallista ja aikaavievää, joten tutkailin myös mahdollisuutta vuokrata auto. Auton palauttaminen eri maahan kuin mistä sen on vuokrannut oli kuitenkin erittäin kallista ja suurimmalla osalla yhtiöistä ei edes mahdollista, joten myös tästä vaihtoehdosta täytyi luopua.
Lopullinen reitti
Päädyin siis siihen, että vähiten huonoin vaihtoehto on junat ja laivat kombo. Reittimme kulki Helsinki – Tukholma – Kööpenhamina – Hamburg – Amsterdam – Hook of Holland – Harwich.
Viking Linella Tukholmaan
Reissun ensimmäinen ja miellyttävin osuus oli laivamatka Helsingistä Tukholmaan. Koska meillä oli vain reittimatka, ja tarkoitus lähinnä levätä hytissä, olin ottanut halvimman mahdollisen hytin. Satamassa oli iloinen yllätys se, että meidät korotettiin parempaan hyttiin, koska laivassa oli niin tyhjää tuona iltana. Ilmeisesti tammikuun puoliväli keskellä viikkoa ei ole parhaiten myyvä ajankohta.
Laivalla matkustaminen oli rentoa. Koira viihtyi hyvin hytissä rauhassa nukkumassa ja leikkimässä leluilla ja itse pystyi käymään syömässä matkan rullatessa eteenpäin. Laivan kannelta löytyi kaksi pientä hiekkalaatikkoa, jossa pystyi koiran ulkoiluttamaan. Tammikuussa tuuli oli avomerelle melkoinen, joten pahemmin ei pakollista laatikolla kääntymistä lukuun ottamatta vietetty aikaa ulkona.
Tukholmasta junalla Kööpenhaminaan
Tukholmassa meillä oli nelisen tuntia aikaa ennen junan lähtöä, joten otimme bussin asemalle satamasta ja veimme kamat sinne säilytykseen. Olin katsonut läheltä lounaspaikan, jonne pystyi menemään koiran kanssa, mutta en ollut älynnyt tehdä pöytävarausta ja paikka oli tupaten täynnä. Jäimme siis epämääräisesti kävelemään ympäri keskustaa ja lopulta päädyttiin kysäisemään kauppakeskuksen paikasta, josko voimme koiran kanssa siihen istahtaa syömään ja tämä onneksi sopi. Saatiin siis lounasta ja ostettua myös eväitä junamatkalle alakerran kaupasta.
Junamatka Tukholmasta Kööpenhaminaan kestää noin viitisen tuntia. Alkumatkasta oli vielä valoisaa ja pääsi nauttimaan myös kauniista talvimaisemista. Kööpenhaminassa yövyimme Airbnb, koska ehdimme nukkumaan vain muutaman tunnin ennen matkan jatkumista.
Junalla Kööpenhaminasta Amsterdamiin
Matkan haastavin päivä oli matka Köpiksestä Damiin. Hieman kello seitsemän jälkeen hyppäsimme Hampuriin suuntaavaan junaan puoliunisina. Aamupalaa junassa syöden lähti päivä käyntiin. Tämän osuuden mielenkiintoisin osuus oli kun kuulutuksissa käskettiin ottamaan tärkeimmät tavarat ja valmistautua menemään laivaan. Katselimme toisiamme hämillämme miettien mistä oli oikein kyse. Käytännössä siis koko pikajuna ajoi sisään lauttaan ja junasta noustiin ylös lautalle merimatkaosuuden ajaksi. Juna lautan sisällä oli matkan ehkä hauskimpia yllätyksiä!
Hampurissa meillä oli noin kolmen tunnin lounastauko, jonka vietimme mukavasti kauppakeskuksen intialaisen ravintolan herkkuja nauttien ja hieman koiran kanssa ympäri kaupunkia kävellen. Matkan viimeinen osuus oli kahden junan yhdistelmä kohti Amsterdamia. Hampurin juna-asema oli perjantaina täysin tukossa ja en ole ollut hetkeen junalaiturilla, joka on niin tupaten täynnä ihmisistä. Juna oli tietenkin myöhässä jo tullessaan Hampuriin, ja vielä pahemmin se alkoi olla myöhässä kun matka eteni. Vaihtoaikaa Osnabrückissa meillä oli alun perin noin 35 minuuttia ja nuo minuutit alkoivat uhkaavasti hupenemaan matkan jumittaessa yhä pahemmin. Pysäytin käytävällä kävelevän konduktöörin ja kysyin vaihtoyhteydestämme. Herra vastasi englanninkieliseen kysymykseeni ystävällisesti saksaksi. Yritin puristaa naamalleni jonkinlaisen hymyä muistuttavan kertoessani itselleni, että tässä oli hyvä muistutus pysyä taas kaukana Saksasta matkaillessa. Ystävällinen vierustoverini kuitenkin käänsi konduktöörin kommentin, joka oli käytännössä käsky kuunnella kuulutuksia. Kuulutuksissa ei tullut mitään infoa Amsterdamin junista, joten jäimme pois asemalla todeten junan menneen. Onneksi DB:nin toimisto oli vielä auki ja saimme uudet liput myöhemmin lähtevään junaan. Päätimme tässä vaiheessa ottaa seuraavan suoran yhteyden emmekä lähteä kokeilemaan vaihtojen kanssa. Hieman oli hiljaista kun istuimme 12,5 tunnin matkustamisen jälkeen yhä odottamassa junaa sen sijaan, että olisimme olleet perillä.
Stena Linella kanaalin yli
Amsterdamista matkustimme junalla ja bussilla Hook of Hollandiin, josta laivamme kohti Brittejä lähti. Stena Linesta tuli koko matkan kurjin osa. Osittain siksi, etten ollut selvittänyt asiaa tarpeeksi. Olin katsonut, että laiva ottaa lemmikkejä myös jalan olevien matkustajien kanssa. Tiesin parin tuttuni käyttäneen tätä yhtiötä ja olin kuullut, että kissat olivat olleet omassa boksissaan matkan ajan omistajan kanssa. Varatessani matkaa ruksasin siis enempää miettimättä kohdan ”pet travelling in kennel” ajatellen sen tarkoittavan, että koira on kuljetettava häkissä hyttiin tms. Näinhän ei kuitenkaan ollut, kuten matkan aikana selvisi. Koira on siis laivalla jätettävä kennel-osastolle, jossa toki saa vierailla niin paljon kuin haluaa.
Tullessamme sisään laivaan meitä oltiin vastassa henkilökunnan osalta ja he saattoivat meidät kenneliin. Tavaroita ei saanut viedä hyttiin ennen koiran viemistä. Astuessani sisään kenneliin siellä jo olevat 5 koiraa aloittivat aivan jäätävän metelin. Tiedustelin olisiko toinen kennelhuone hieman hiljaisempi ja saimmekin siirtyä sinne, sillä siellä oli rauhallista ja vain yksi kissa meidän lisäksemme. Vietin matkan aluksi hetken koiran kanssa kennelissä ja päätin sitten mennä käymään hytissä. Jätin koiralle ruoan ja lähdin viemään tavaroita hyttiin ja syömään itse jotakin. Menin heti tämän jälkeen katsomaan tilannetta ja ensimmäistä kertaa elämässään Iines ei ollut syönyt jätettyä ruokaa. Totesin, etten voi jättää koiraa yksinään sinne, jos olo on niin huono, ettei edes ruoka kelpaa, joten käväisin hakemassa hytistä kirjan ja ruokaa ja vietin lähes koko laivamatkan istuen kennelin lattialla lukien ja Netflixiä katsellen.
Aamulla kävin pakkaamassa tavarat ja ajattelin käyttää koiran vielä ulkona. Mennessäni kohti kenneliä työntekijä tuli pysäyttämään kysyen miksi olen menossa alas. Kerroin, että vien koiran ulos ja laitan tavarat kasaan kennelissä. Minulle teroitettiin ainakin viiden kerran ajan, ettei koiraa saa missään nimessä ottaa ulos kennelistä ennen kuin laivasta saa poistua. Kerrottuani noin 10 kertaa tämän ymmärtäväni pääsin alas kenneliin. Ulkoilutuskansi oli seuraava erittäin epämiellyttävä yllätys. Kyseessä oli siis vain laivan kansi. Ei hiekkalaatikkoa, ei mitään viemäriä tms vaan pissassa lainehtiva lattia ulkona tuulessa. Päätettiin skipata se aamu-ulkoilu sitten sillä näkemällä.
Stena Line oli kaikin puolin kurja kokemus koiran kanssa ja päätin, että takaisin tultaessa hankin meille autokyydin vähintään tuolle kanaalin yli osuudelle, jotta emme joudu Stena Linelle uudestaan.
Britannian rajalla
Koiralle oli ennen matkaa hankittu EU-passi, jota ei kysytty missään vaiheessa matkaa ennen Hook of Hollandia. Siellä paperit tarkistettiin ennen laivaan astumista ja homma sujui todella nopeasti. Britanniaan tullessa passia hädin tuskin vilkaistiin ja muutaman kysymyksen jälkeen olimme uudessa kotimaassa. Kaiken matkustamisen ja viimeisen nukkumattoman yön jälkeen oli aika voittaja olo!
Vaikka tämä reissu oli ensisijaisesti muutto toiseen maahan, oli se myös samalla muistutus siitä, että saan olla kiitollinen omassa elämässäni todella monesta hyvästä asiasta. Ajattelin alun perin tehdä reissun yksinäni, mutta ystäväni sanoi mielellään lähtevänsä mukaan auttamaan reissussa. Monta kertaa matkan aikana katsoin tätä ihmistä ja mietin miten mulla voi olla näin ihania läheisiä, sillä kaiken väsymyksen ja matkan rankkuuden keskellä oli mukana ihminen, joka taas kerran otti olkalaukkuni kantaakseen, jotta sain koiran kyytiin. Tästä voin olla ikuisesti kiitollinen.
Matka lyhyesti:
Päivä 1. Ekonokokki Helsingissä eläinlääkärissä. Yö laivalla Helsingistä Tukholmaan.
Päivä 2. Laiva Tukholmassa klo 10. Lounasta Tukholmassa. Juna Kööpenhaminaan. Yö Kööpenhaminassa.
Päivä 3. Juna Kööpenhamista Hampuriin. Lounas ja 3 tunnin vaihto Hampurissa. Juna Hampurista Osnabrückiin. Osnabrückissa vaihto Amsterdamiin suuntaavaan junaan. Yö Amsterdamissa.
Päivä 4. Lounasta Amsterdamissa. Juna ja bussi Hook of Holladiin. Illalla laivaan Hook of Holladista. Yö laivalla.
Päivä 5. Saapuminen Harwichiin ja Britanniaan.
Hei, tosi kiva ja tarkka kuvaus matkasta. Meillä olisi edessä samantyyppinen ja kiinnostaisi tietää ihan suurinpiirtein koko matkan kustannus.
Kokonaishinta koko reissulle (laivat, junat, majoitukset) jäi hieman alle 600€. Mukana oli siis kaksi aikuista ja koira.
Hei!
Tämmösiä on mukava lukea, kiitos jakamisesta.
Itse olen muuttamassa kahden kissan kanssa Lontooseen ja lentäämisen sijaan mietin muita vaihtoehtoja. Ei ihan niin iisiä kuin koiran kanssa matkustaminen.
Kopan kantamisesta tulee tietysti oma lisähaasteensa reissuun. Ehkäpä pyörällinen malli voisi toimia jos on muuten paljon tavaraa?
Olipa kiva lukea jonkun kokemuksista! Olen itse muuttamassa Cambridgeen tämän vuoden lopussa ja pohdin jo nyt käytännönjärjestelyitä. Mukaan lähtisi 10 kg koira, enkä mielellään pistäisi sitä ruumaan, vaan suunnittelen joko juna- tai autoreissua. Ilmeisesti Iines ei joutunut karanteeniin, vaan ekonokokkilääkitys ja passi+rokotustodistus riittivät?
Mietin myös miten löysit briteissä asunnon johon sai ottaa koiran? Olen kuullut että se voi olla hankalaa.
Kiva, että meidän kokemuksista oli apua. Tuo juna- ja laivareissu oli aika rankka, joten jos mahdollista suosittelen kyllä autoreissua. Takaisin tultiin autolla ja se oli todella rentoa junienvaihtamiseen ja tavaroiden raahaamiseen verrattuna. Lääkitys ja passi riittivät. Nämä paperit vain tsekattiin ja päästiin maahan.
Itse en kokenut, että koiran kanssa asunnon etsiminen olisi ollut erityisen hankalaa (toki voi olla vaan tuuria). Mielestäni jopa helpompaa kuin Helsingissä! Riippuu toki paljon siitä oletko vuokraamassa koko asuntoa vai huonetta kimppakämpästä. Suosittelen kertomaan itsestään yhteydenotossa niin, että persoona tulee esiin. Itse esimerkiki kuvailin koirani pitävän juhlista ja illallisista, sillä silloin saa paljon rapsutuksia ja herkkuja. Meidän vuokranantajalle koira ei ainakaan ollut ongelma vaan hän piti Iineksestä ja kyseli aina kuulumisia.