Instagram-tilin kuvat trooppisista kaukokohteista saavat lentohenkilökunnan työn helposti näyttämään jokaisen matkustelijan unelmahommalta. Työ on kuitenkin vaativaa asiakaspalvelutyötä, jota tehdään ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

Lentokentän kautta siiville
Puoli vuotta Cabin Crew tehtävävissä työskennellyt Kukka kertoo päätyneensä matkailualalle osittain sattumalta, vaikka reissaaminen onkin ollut verissä pienestä pitäen. ”Matkailualan työpaikka löytyi alun perin sattumalta netissä surffaillessani. Huomasin ilmoituksen paikoista Helsinki-Vantaan lentokentällä, laitoin hakemuksen menemään ja kuukauden päästä olinkin jo kentällä töissä”. Kentällä Kukka ehti työskennellä lähes kolme vuotta matkustajapalvelu-tehtävissä ennen hakeutumista Cabin Crew tehtäviin.
Hakuprosessit ovat erilaisia, mutta alkavat yleensä hakulomakkeen täyttämisestä, jonka jälkeen hakijoilla voi olla edessään nettitehtäviä, videohaastattelua ja soveltuvuustestejä. Prosessin olennaisena osana on myös ryhmähaastattelu ja toki hakijoiden tulee läpäistä myös lääkärintarkastus, jossa varmistetaan ettei henkilöllä ole terveydellisiä esteitä lentotyölle.
”Hakemuksessa kannattaa painottaa asiakaspalvelukokemusta sekä tiimityöskentelytaitoja ja tuoda esiin myös oma kielitaito”, Kukka vinkkaa hakijoille. ”Työ on stressaavaa ja ihmisten kanssa ollaan hyvinkin läheisissä tilanteissa kirjaimellisesti, koska lentokoneessa tilat ovat pienet. Työssä oppii tuntemaan monenlaisia ihmisiä ja homma on vaikeaa, jollei ole ollenkaan sosiaalinen ihminen. Kannattaa siis miettiä sopiiko työ itselle”.
Arkea ilmassa
Matkustamohenkilökunnan työstä vain osa näkyy matkustajille ruuan tarjoilun ja ennen lentoonlähtöä tapahtuvan turvallisuusohjeistuksen myötä. Työpäivä alkaa usein jo edellisenä iltana matkustajalistojen tarkastamisella ja miehistö kokoontuu yhteen noin 1,5 h ennen lentoa käymään läpi lennon tietoja. Samassa palaverissa jokaiselle esitetään myös turvallisuuteen ja ensiapuun liittyvä kysymys, johon täytyy osata vastata. ”Osaamista tulee ylläpitää kokoajan, sillä matkustamohenkilökunta on koneessa ensisijaisesti turvallisuuden takia”, Kukka huomauttaa.
Matkustamohenkilökunta siirtyy koneeseen passin- ja turvatarkastuksen läpi kuten muutkin matkustajat. Koneessa tarkastetaan työvälineet ja täytetään vessat ennen turvaetsinnän aloittamista, jossa etsitään koneeseen mahdollisesti jääneitä kuulumattomia asioita. Näiden toimenpiteiden jälkeen matkustajat voidaan ottaa kyytiin.

Lennon aikana matkustamohenkilökunta tarjoilee juomia ja ruokia sekä hoitaa näihin liittyvät valmistelut. Miehistön ruokailuvuoro koittaa kun matkustajien tarjoilut on hoidettu ja siivottu. Pitkillä lennoilla voi työvuoroon kuulua myös pakollista lepoa. ”Tätä työtä tehdessä miettii aina turvallisuutta. Kun näkee, että vessajonot kasvavat alkaa laskea matkustajia tarkistaakseen happimaskien riittävyyttä, jotta on valmiina mikäli tilanne niin vaatii. Vessassa käyntikin on helposti työaikaa kun samalla tarkistaa vessan paloturvallisuuden vuoksi”, Kukka naurahtaa.
Kun matkustajat on päästetty koneesta jatkolennoilleen, lomalle tai kotiinsa, jää matkustamohenkilökunta suorittamaan koneeseen vielä turvaetsinnän ennen suuntaamista kohti hotellia tai kotia. ”Lennolta hotellille saapuessa tulee yleensä kaaduttua pariksi tunniksi sänkyyn ennen syömään lähtöä. Sitten tuleekin nukuttua aamuun asti”.
Koti on paras paikka maailmassa
Jatkuvasti matkustaessa ja vuorotyötä tehdessä arjen pyörittäminen vaatii hieman suunnittelua ja Helsinki-Vantaan 24h Alepan. Välillä pidemmät tauot reissujen välissä myös antavat mahdollisuuden hoitaa rästiin jääneitä asioita. Suurin osa pyykeistä myös on työvaatteita tai sitten kaukokohteissa käytettyjä kesävaatteita, joten pyykkiäkään ei kerry hirveitä määriä. Ystävien ja perheenjäsenten arki pyörii usein täysin erilaisten aikataulujen mukaan, mikä voi välillä aiheuttaa haasteita ja voimattomuuden tunnetta kun ei aina pysty halutessaan olemaan toisten tukena.
Bulletti eli kaukolento, jossa vietetään kohteessa vain yksi yö on Kukan mielestä työn huonoimpia puolia, sillä yhdessä yössä on haastavaa saada levättyä tarpeeksi. Näistäkin kuitenkin selviää, joskus tosin juomalla liikaa kahvia. Hyvä työporukka kuitenkin tsemppaa jaksamaan ja työn parhaita puolia onkin Kukalle juuri työporukka. Yleensä myös työkavereista saa seuraa illalliselle kun vietetään aikaa kohteessa. Työkaverien lisäksi Kukka lisää työn parhaisiin puoliin jokaisen matkailijan odottaman vastauksen: ”Talven kaukolentokohteet. Etenkin jos pääsee viettämään kohteessa enemmän kuin yhden yön. Mutta silti ehdottomasti koti on paras paikka maailmassa.”